Hitting the trails.

Zaterdag 14 oktober zat ik voor het eerst op een MTB fiets.
Ik was uitgenodigd door Icycle om deel te nemen aan hun eerste Girls Only Mountainbike clinic. Het is de eerste uit een serie van 3 clinics. Je kan ervoor kiezen om ze alle 3 te volgen maar ook om er 1 bij te wonen. Omdat ik zelf geen mountainbike heb, heb ik deze voor deze clinic gehuurd.

Om half 2 moesten we in Amerongen zijn zodat we eerst wat konden drinken om om 2 uur van start te gaan. Het verkeer deze zaterdag zat goed mee en daarom was ik netjes om half 2 bij de Proloog. Het was een prachtige zonnige dag en ik had er zin in!
De clinic wordt gegeven in kleine groepjes. De groep van de middag zou bestaan uit 5 deelnemers. Echter waren er 2 afzeggingen waardoor we met z’n 3en van start zijn gegaan. Super luxe maar ik vond het ook zeer prettig. Beide andere dames hadden al enige ervaring met het mountainbiken. Ik was nog groen op de bike ik had geen idee wat mij te wachten stond! Vincent en Tim stelden zich voor net als wij en het was tijd om te beginnen.

Just ride that bike

We begonnen met de introductie, we controleerden de fiets of alles veilig was alles goed vast zat en of alles goed afgesteld was. Er werd duidelijk verteld waarom je dit moest controleren en deze check voorkomt ongelukken. Wanneer je hem goed uitvoert en alles zit goed en vast dan kan je in een paar minuten klaar zijn.

Wij gingen dan ongeveer na 10 minuten op weg. Mijn eerste kilometers op de mountainbike werden gemaakt. Ik vond het gek zitten op zich niet verrassend want op een mountainbike heb je nu een maal een andere houding dan op de wielrenfiets. Na de eerste kilometers naar het bos te hebben gefietst was het tijd voor de warming up. We kregen verschillende oefeningen die we moesten uitvoeren waardoor je de spieren goed opwarmt. Na deze warming up leerden we de aanvalshouding, in principe een neutrale houding waarmee je de obstakels onderweg op kan vangen zonder dag je deze klappen opvangt met je rug of knieën. Deze mochten we direct gaan oefenen net als het remmen. Eerst met de achterrem dat vond ik prima maar het remmen met de voor rem vond ik nog wel spannend. Dit was voor gedaan ook tijdens de warming up hebben we geleerd hoe we ons achter het zadel konden verplaatsen en dit konden we nu dus al direct toepassen. Ik begon heel rustig maar op een gegeven moment durfde ik met iets meer snelheid ook vol mijn voor rem in te knijpen. Dit ging goed maar voelde ook goed, ik kreeg meer vertrouwen in mijzelf op de MTB.

Het was tijd om de eerste trail te fietsen. Snelheid maken vond ik spannend maar voor de rest ging het goed en vond ik het heel leuk. Toen we echter het schakelen gingen oefenen betekende dat we tegen een helling op mochten gaan fietsen. Net zoals op de gewone fiets vindt ik dat dus niet leuk. Wel begreep ik beter hoe het schakelen nu werkt door de uitleg en kon ik makkelijker naar boven komen. Toch bleef ik opgelucht toen ik eenmaal boven was.

It’s just a Hill, get over it

We pakten weer een stuk van de MTB route en vervolgens stopten we verderop om de bochtentechniek te gaan oefenen. Dit deden we door het fietsen van achtjes in een hele lichte versnelling. Dit zodat je op een hele rustige manier kon trappen, je je balans houdt op de fiets en ondertussen goed kan kijken wat er komen gaat. Ik moet toegeven dat het goed ging bij mij zolang ik mijn gedachten erbij zou houden, echter wanneer ik afgeleid werd ben ik 2 keer op een hele niet sierlijke afgestapt. Ik noemde het bijna vallen maar zo moest ik het niet zien. Die positieve benadering van het geven van de clinic bevalt me zeker wel!

Na deze oefening was het helaas alweer tijd om terug te gaan. Ik moet zeggen dat ik dit vooraf niet bedacht had, maar ik vond het echt heel erg leuk. De uitdaging van de trails, ik denk dat ik daarom ook zo graag door het bos hardloop. Eenmaal terug was het voor mij direct tijd om naar huis te gaan vanwege mijn eigen planning. Ik wil Vincent en Tim bedanken voor hun top clinic. Ik ga zeker weer een keer Mountainbiken, voor nu zonder fiets gaat dat lastig worden maar ik vond het namelijk echt heel erg tof om te doen!

Ben je zelf geïnteresseerd om een clinic bij hen te volgen kijk dan even op hun website http://www.icycle.nu/girls-only-mtb-clinics/

Een gedachte over “Hitting the trails.